کد خبر: ۸۹۷۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
انتقاد شدید بایدن از کشتار فلسطینیان در غزه

تنش بین آمریکا و اسرائیل بر سر جنگ در غزه | بایدن: نتانیاهو برای اسرائیل مضر است

جو بایدن شامگاه شنبه ۹ مارس ۲۰۲۴ موضعی‌گیری قاطعانه‌تری نسبت به نوع عملکرد دولت کنونی در هدایت جنگ غزه داشت و نوک تیز انتقاد‌های خود را این بار به صورت آشکار به سوی بنامین نتانیاهو نشانه گرفت.
تنش بین آمریکا و اسرائیل بر سر جنگ در غزه | بایدن: نتانیاهو برای اسرائیل مضر است
آفتاب‌‌نیوز :

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به ظاهر صبر و طاقتش از نحوه رویکرد نخست وزیر اسرائیل در هدایت جنگ علیه حماس به سر آمده و با لحن تند‌تری نسبت به وی سخن می‌گوید.

بایدن در تازه‌ترین اظهارات خود در این خصوص به صراحت گفته است که بنیامین نتانیاهو با سیاستی که نسبت به جنگ غزه در پیش گرفته، «بیش از آنکه به اسرائیل کمک کند به آن  آسیب وارد می‌رساند.»

به نوشته یورونیوز؛ اگرچه رئیس‌جمهوری آمریکا حق اسرائیل را برای دفاع از خود و حمله متقابل به حماس به رسمیت می‌شناسد، اما در عین حال اعلام کرده است که خواستار توجه بیشتر به «جان انسان‌های بی‌گناهی است که به دلیل اقدامات صورت گرفته از بین می‌روند.»

جو بایدن شامگاه شنبه ۹ مارس ۲۰۲۴ موضعی‌گیری قاطعانه‌تری نسبت به نوع عملکرد دولت کنونی در هدایت جنگ غزه داشت و نوک تیز انتقاد‌های خود را این بار به صورت آشکار به سوی بنامین نتانیاهو نشانه گرفت.

رئیس جمهوری آمریکا علاوه بر آنکه نخست وزیر اسرائیل را فردی مضر و آسیب‌رسان برای مدیریت جنگ در اسرائیل خواند، در اظهاراتی «مبهم» از خط قرمز‌هایی سخن به میان آورد که ایالات متحده نسبت به تحولات جاری در غزه بر آن تاکید دارد.

بایدن در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی ضمن اشاره به این موضوع که نخست وزیر اسرائیل «حق دفاع از اسرائیل و حمله به حماس را دارد» تاکید کرد که با این حال لازم است بنیامین نتانیاهو «به جان انسان‌های بی‌گناهی که به دلیل اقدامات انجام شده از دست می‌روند، توجه بیشتری بکند. به نظر من، نتانیاهو بیشتر از اینکه به اسرائیل کمک کند، به آن آسیب می‌رساند.»

خبرنگار ان‌بی‌سی در این مصاحبه از جو بایدن در خصوص «خط قرمزی» به نام رفح سوال کرد و اینکه آیا اسرائیل باید در حملات خود به غزه آن را مد نظر داشته باشد یا خیر؟

رئیس جمهوری دموکرات ۸۱ ساله در پاسخ به این سوال گفت: «بله این یک خط قرمز است.» وی بدین ترتیب به صراحت دولت اسرائیل را از اقدام نظامی در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه که دست کم یک میلیون و سیصد هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده، بر حذر داشت.

جو بایدن، اما در همین راستا تاکید کرد که همواره در کنار اسرائیل خواهد بود و دفاع از آن برای وی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

بایدن در ادامه ضمن تاکید بر تعهد خود برای حمایت از اسرائیل گفت که در عین حال خط قرمزی وجود ندارد که بخواهد برای آن به طور کامل ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند، زیرا در این صورت توانایی‌های دفاعی اسرائیل از بین می‌رود و گنبد آهنین دیگر برای محافظت از اسرائیلی‌ها کارایی نخواهد داشت.

کمک‌های آمریکا برای عملکرد سامانه دفاعی پیشرفته گنبد آهنین در اسرائیل که امکان رهگیری راکت‌ها و موشک‌ها را فراهم می‌کند، بسیار حیاتی است.

جو بایدن، اما در ادامه سخنان خود به نحوه پیشرفت جنگ در غزه اشاره می‌کند و می‌گوید: «با این حال خطوط قرمزی وجود دارد... امکان ندارد ۳۰ هزار فلسطینی دیگر جان خود را از دست بدهند.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از دادن پاسخ صریح به سوالی درباره احتمال انجام سفر دیگری به اسرائیل پس از سفر قبلی در ماه اکتبر، اندکی پس از حمله مرگبار حماس، که در جریان آن در پارلمان اسرائیل سخنرانی کرد، طفره رفت.

جو بایدن همچنین در این مصاحبه نشان داد که دیگر همانند قبل ناامیدی خود را نسبت به رئیس دولت کنونی اسرائیل پنهان نمی‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه گذشته پس از سخنرانی در کنگره، در حالی که میکروفون‌ها هنوز باز بود، حین صحبت با یک سناتور دموکرات بر ضرورت افزایش کمک‌ها بشردوستانه به غزه تاکید کرده و در اشاره به بنیامین نتانیاهو گفته بود که او «بالاخره باید بفهمد.»

جو بایدن همچنین با تأکید بر لزوم برقراری آتش‌بس گفت که منظور وی در ابتدا توقف درگیری‌ها در غزه به مدت شش هفته است.

نتانیاهو: بایدن اشتباه می‌کند

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه با وبگاه آمریکایی پولیتیکو گفت که اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره او اشتباه است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری سما فلسطین، نتانیاهو در این مصاحبه افزود: نمی‌دانم منظور بایدن چه بوده، اما اگر منظورش این بوده است که من سیاستی را علیه اکثریت افکار عمومی در (رژیم) اسرائیل پیش می‌برم و این به منافع (رژیم) اسرائیل آسیب می‌زند، اشتباه می‌کند.

وی با بیان این ادعا که سیاست من سیاست مورد حمایت اکثریت قاطع اسرائیلی‌ها است، گفت: آنها از عملیات نظامی که ما برای از بین بردن باقی‌مانده تیپ‌های حماس انجام می‌دهیم و همچنین از موضع من در مورد لزوم مخالفت با تلاش‌ها برای وادار کردن ما به پذیرش کشور فلسطین حمایت می‌کنند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: اکثر اسرائیلی ها درک می‌کنند که اگر این کار را نکنیم به کشتار هفتم اکتبر باز می‌گردیم.

نتانیاهو در ادامه گفت: بنابراین سیاست من سیاست اکثریت اسرائیلی‌ها است و اکثریت قریب به اتفاق همیشه متحد هستند و می‌دانند چه چیزی برای (رژیم) اسرائیل خوب است و چه چیزی مهم است و حق با آنها است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین